Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Mesés fizetések a sportsajtóban

Magyarra fordítva 700 000 – 1 300 000 forintért csábítják a legjobb sportújságírókat Angliában 

MarosiGergely20portre2016NSO_vagvaMarosi Gergely (KOS-20.) egykori ösztöndíjasunk, napjaink egyik legjobb magyar szabadúszó sportújságírója summázott így a 24.hu foci-podcastjében. A téma: gyökeresen megváltozhat a sportmédia a közeljövőben.
Athletic_Logo_egybetuA forradalmat az Egyesült Államok után Nagy-Britanniában hódító útjára indult The Athletic indította.

Vigyázat, ez nem bulvár! Nem Magyarországon (de már Európában), nem mindenkinek szólnak a mesés fizetések (max. 50-100 kollégának), idehaza nem ez a helyzet (most még) és nem is a hazai újságírókat csábítják külföldre.

A témáról először ITT írtunk, július 22-én.

Alapvetően átalakulhat 
a fociújságírás –
Premier League-gel kezdik
PremierLeague2019-20

Egy fizetős amerikai sportújság épp most alakítja át a legendás brit fociújságírást, és az online sajtót általában.

(A RadioTimes és a 444.hu nyomán)

♦ A The Athletic azoknak is megmutathatja a sajtó közeljövőjét, akiket egyáltalán nem érdekel a sport és a foci.

♦ A modelljük röviden: minden fizetős, reklámok nincsenek, az olvasók cserébe a legjobb szerzőket kapják, akiket annyira megfizetnek, hogy csak jót kell írniuk.

♦ A médiavállalkozás Amerikában három éve rakétázik, most indul a világ meghódítása Nagy-Britanniával és a Premier League-gel.

  • Soha nem tapasztalt, spéci átigazolási időszak indult az angol fociújságírásban, egy amerikai médiacég ugyanis az utóbbi hetekben titokban leigazolta a napilapok futballrovatainak legeslegnagyobb neveit és legnépszerűbb szerzőit, a zuhanyhíradó szerint "régi világbeli", vagyis jó magas fizetésekért.
  • Az amerikaiak egy Buzzfeed-cikk szerint hamar össze akarnak gyűjteni 100 ezer brit előfizetőt a "100 ezernél jóval több" amerikai mellé, akiknek ez durván évi 50 fontjába (18 ezer forintjába) kerülhet.

De mi ez a The Athletic, a lap, amelyik most megpróbálja Európába is elhozni a fizetős online média amerikai forradalmát? És mi ez a forradalom egyáltalán?

  • 2016-ban még abszolúte az volt az uralkodó vélemény, hogy a neten soha senki sem fizetne tartalomért, ha egyszer eddig ingyen kapta azt. Ezt különösen igaznak gondolták a sporthírek piacára, ahol még az átlagoshoz képest is elképesztő mennyiségű ingyenes tartalom zúdul a fogyasztókra. 
  • A The Athletic alapítói szerint viszont egyre jobban hiányoznak a jobb szerzők gondos munkával előállított, tartalmasabb, okosabb anyagai, amik viszont azért sem tudnak megszületni, mert ezeknek a szerzőknek naponta egy rakás posztot kell írniuk, hogy legyen mit pörgetni.
  • Az Athletic felhasználói szempontból úgy épül fel, hogy követni tudod a kedvenc csapataid, a kedvenc sportágaid vagy ligáid híreit, elemzéseit is. A várakozás fényesen bejött.
  • A hálózat Amerikában jelenleg durván 300 főállású újságírót foglalkoztat, a brit futballpiac fizetőképességét és fontosságát pedig jól mutatja, hogy az augusztusban induló angol mutációba egyből 55 embert terveznek felvenni.
  • A The Athletic eleve előfizetéses modellben jött létre, így nem függ a hirdetési bevételektől és a hirdetőktől, ezen kívül a hagyományos médiaóriások költségvetésének töredékéből működik, miközben a fennállása óta folyamatosan növekszik.
  • A szerkesztőség a menő újságírók saját közönségére és hitelességére épít. 
  • A lap alapvetően szövegalapú, rácáfolva arra a papagájként hajtogatott, de tényekel sosem igazolt axiomára, miszerint az online sajtó jelene és jövője csakis a videó és lassan már senki sem olvas.

Az augusztusban induló brit kísérlet sokat elárul majd abból, hogy az Athletic-modell máshol is működik-e, de mivel a kapitalizmus és az emberek is eléggé hasonlóak az óceán két oldalán, erre valósnak tűnik az esély.

KOS Plusz

Ezermester médiamunkások

Hol vannak már azok az idők, amikor hét-nyolc fős stábok vonultak ki egy-egy eseményre, és külön személy volt a sofőr, a riporter, a szerkesztő, az operatőr, a technikus, a vágó. Ma már – mi tagadás, költségcsökkentési szempontokból – a legtöbb helyen azokat a médiamunkásokat keresik, akik egy személyben képesek ellátni ezeket a feladatokat. Magyarán leszervezik, leforgatják, megvágják, alámondják az anyagot, egyedül. 

Éppen ezért a KOS-ban is ilyen „mindenhez konyító”, all-round embereket igyekszünk képezni: kicsit operatőrködünk, kicsit vágunk, kicsit riporterkedünk, kicsit szerkesztünk, na meg persze a kamera előtt is mindenki jó néhányszor kipróbálja magát.

PRE - KOS
Keresés