Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Mesés fizetések a sportsajtóban

Magyarra fordítva 700 000 – 1 300 000 forintért csábítják a legjobb sportújságírókat Angliában 

MarosiGergely20portre2016NSO_vagvaMarosi Gergely (KOS-20.) egykori ösztöndíjasunk, napjaink egyik legjobb magyar szabadúszó sportújságírója summázott így a 24.hu foci-podcastjében. A téma: gyökeresen megváltozhat a sportmédia a közeljövőben.
Athletic_Logo_egybetuA forradalmat az Egyesült Államok után Nagy-Britanniában hódító útjára indult The Athletic indította.

Vigyázat, ez nem bulvár! Nem Magyarországon (de már Európában), nem mindenkinek szólnak a mesés fizetések (max. 50-100 kollégának), idehaza nem ez a helyzet (most még) és nem is a hazai újságírókat csábítják külföldre.

A témáról először ITT írtunk, július 22-én.

Alapvetően átalakulhat 
a fociújságírás –
Premier League-gel kezdik
PremierLeague2019-20

Egy fizetős amerikai sportújság épp most alakítja át a legendás brit fociújságírást, és az online sajtót általában.

(A RadioTimes és a 444.hu nyomán)

♦ A The Athletic azoknak is megmutathatja a sajtó közeljövőjét, akiket egyáltalán nem érdekel a sport és a foci.

♦ A modelljük röviden: minden fizetős, reklámok nincsenek, az olvasók cserébe a legjobb szerzőket kapják, akiket annyira megfizetnek, hogy csak jót kell írniuk.

♦ A médiavállalkozás Amerikában három éve rakétázik, most indul a világ meghódítása Nagy-Britanniával és a Premier League-gel.

  • Soha nem tapasztalt, spéci átigazolási időszak indult az angol fociújságírásban, egy amerikai médiacég ugyanis az utóbbi hetekben titokban leigazolta a napilapok futballrovatainak legeslegnagyobb neveit és legnépszerűbb szerzőit, a zuhanyhíradó szerint "régi világbeli", vagyis jó magas fizetésekért.
  • Az amerikaiak egy Buzzfeed-cikk szerint hamar össze akarnak gyűjteni 100 ezer brit előfizetőt a "100 ezernél jóval több" amerikai mellé, akiknek ez durván évi 50 fontjába (18 ezer forintjába) kerülhet.

De mi ez a The Athletic, a lap, amelyik most megpróbálja Európába is elhozni a fizetős online média amerikai forradalmát? És mi ez a forradalom egyáltalán?

  • 2016-ban még abszolúte az volt az uralkodó vélemény, hogy a neten soha senki sem fizetne tartalomért, ha egyszer eddig ingyen kapta azt. Ezt különösen igaznak gondolták a sporthírek piacára, ahol még az átlagoshoz képest is elképesztő mennyiségű ingyenes tartalom zúdul a fogyasztókra. 
  • A The Athletic alapítói szerint viszont egyre jobban hiányoznak a jobb szerzők gondos munkával előállított, tartalmasabb, okosabb anyagai, amik viszont azért sem tudnak megszületni, mert ezeknek a szerzőknek naponta egy rakás posztot kell írniuk, hogy legyen mit pörgetni.
  • Az Athletic felhasználói szempontból úgy épül fel, hogy követni tudod a kedvenc csapataid, a kedvenc sportágaid vagy ligáid híreit, elemzéseit is. A várakozás fényesen bejött.
  • A hálózat Amerikában jelenleg durván 300 főállású újságírót foglalkoztat, a brit futballpiac fizetőképességét és fontosságát pedig jól mutatja, hogy az augusztusban induló angol mutációba egyből 55 embert terveznek felvenni.
  • A The Athletic eleve előfizetéses modellben jött létre, így nem függ a hirdetési bevételektől és a hirdetőktől, ezen kívül a hagyományos médiaóriások költségvetésének töredékéből működik, miközben a fennállása óta folyamatosan növekszik.
  • A szerkesztőség a menő újságírók saját közönségére és hitelességére épít. 
  • A lap alapvetően szövegalapú, rácáfolva arra a papagájként hajtogatott, de tényekel sosem igazolt axiomára, miszerint az online sajtó jelene és jövője csakis a videó és lassan már senki sem olvas.

Az augusztusban induló brit kísérlet sokat elárul majd abból, hogy az Athletic-modell máshol is működik-e, de mivel a kapitalizmus és az emberek is eléggé hasonlóak az óceán két oldalán, erre valósnak tűnik az esély.

KOS Plusz

 Mennyire lehet alapos, elmélyült tudást szerezni kétszer négy hónap alatt?

A KOS soha nem is állította, hogy teljes körű, mindenre elegendő ismereteket nyújt.

Azt viszont igen, hogy mindennel megismertet, kedvet csinál, felkelti az érdeklődést. Mint egy múzeumi tárlatvezetés profi útikalauzokkal. Mintha a Louvre összes termén átrohannánk egy nap alatt. Mindent látunk, hallunk, tájékozódunk. Ismereteink nem mindenre kiterjedőek, de azt pontosan tudni fogjuk, hogy hol lehet utánanézni, hozzáolvasni, hogyan mélyülhetünk el benne, és ami a legfontosabb: kit kérdezhetünk meg, ha elakadunk valamiben.

Igen, a KOS egyik erénye a kapcsolatok építése. Akár a sztártanárokkal, akár azokkal, akik egykor ugyanide jártak és már alapemberei egy-egy szerkesztőségnek. Van belőlük néhány…

PRE - KOS
Keresés