Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Furcsa egy év volt

2016 a magyar médiában

Nincs már országos kereskedelmi rádió, bezárták a Népszabadságot, célkeresztbe került a plakátpiac, Mészáros Lőrinc és Schmidt Mária bevásárolt.
MarketingEsMedia2A Marketing&Media magazin összegyűjtötte az idei év legérdekesebb történéseit a hazai médiában.
Hogy milyen volt 2016? Annyi biztosan elmondható, hogy mozgalmas és egyben furcsa egy év volt ez.

kostozsdeKapcsolódó tőzsdefeladat ITT!

TV2-s csatornaözön

A májusi Media Hungary konferencián jelentette be a TV2 Csoport, hogy az idén csatornaoffenzívába kezd. Ennek keretében az év végéig tíz fölé nőtt a TV2-érdekeltségű tévéadók száma. A meglévő márkák közül a TV2-t, a SuperTV2-t és a Fem 3-at megtartották, s bevezették a piacra a Chili, az Izaura, a Humor+, a Kiwi, a Mozi+, a Prime, a Spíler és a Zenebutik nevű csatornát. Ezzel szinte minden fontosabb televíziós tematikát lefedtek, de nem zárták ki, hogy 2017-ben újabb adókat indítanak. A nagyra nőtt portfólióban a TV2 után a legjobb nézettséget a jelentős műsorfejlesztésen átesett SuperTV2 produkálja, majd a Mozi+ és a Prime következik a sorban. A teljes TV2 Csoport heti közönségaránya 20 százalék körül alakul.

Megszűnt a Népszabadság

Az idei év „ezt nem hittük volna” eseménye volt a Népszabadság október 8-i megszüntetése. A közel 60 éves múltra visszatekintő lapot a szerkesztőség számára is váratlan módon, egyik napról a másikra zárta be a Mediaworks kiadó, ezzel párhuzamosan pedig elérhetetlenné tették a weboldalukat – s így archívumukat –, a Nol.hu-t is. A kiadó ennek kapcsán a napilap elmúlt években felhalmozott veszteségeire hivatkozott. A pletykák ugyanakkor már október 8-án arról szóltak, hogy a leendő új tulajdonos kérésére végezte el a „piszkos munkát” az akkor még Heinrich Pecina érdekeltségébe tartozó kiadó. A legutolsó, III. negyedéves Matesz-gyorsjelentés szerint a Népszabadságból napi 37 ezer példányt tudtak eladni, az előfizetőik száma 30 ezer körül volt. Ezzel is legnagyobb példányszámban értékesített politikai napilapnak bizonyult. A Népszabadság megszüntetése láthatóan a döntés végrehajtóinak is ciki volt, úgy vándorolt a vezérigazgatói poszt, mint a meleg pite. Október 7-én a Mediaworks aktuális vezérigazgatója, Rónai Balázs lemondott, az utódja szombaton és vasárnap Katona Viktor volt, de hétfőre megrendült az egészségi állapota és lemondott, majd két hétre Door Tamás vette át a cég irányítását.

Class FM: vége!

November 20-a óta nincs országos kereskedelmi rádió. A Neo FM 2012-es megszűnése óta egyedüli országos adóként működött a Class FM, amely évi hárommilliárd forintos reklámbevételt ért el, a hallgatottsága pedig egyes hónapokban megközelítette a napi hárommilliót.

A Class FM-et működtető Advenio Zrt. az idén tavaszig Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott, de a nagyvállalkozó ekkor eladta a céget a Sláger Rádió Zrt.-nek, amely Michael McNutt többségi és Jürg Marquard kisebbségi tulajdona. A rádió elvileg öt évvel meghosszabbíthatta volna a jogosultságát, de a Médiatanács ehhez nem járult hozzá a Class FM által az elmúlt években elkövetett szabálysértésekre hivatkozva. A Médiatanács teljesen új pályázatot írna ki, ez azonban egyelőre csúszik, ugyanis az Advenio bíróságon támadta meg a döntést. A Class egyelőre online rádióként működik tovább.

Schmidt Máriáé a Figyelő

Miután a hitelezőkkel kötött egyezséggel véget ért a MediaCity Kft. felszámolási eljárása, december elején eladták a Figyelő című hetilapot. A Figyelő új kiadója a K4A Kft. lett, amely a Pió-21 Kft.-n keresztül Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatójának az érdekeltsége. Schmidt a cég ügyvezetőjének a vejét, Berecz Kristófot nevezte ki. A főigazgató az újsággal kapcsolatos terveiről úgy nyilatkozott, hogy a Figyelőből olyan újságot szeretne faragni, amit a minőség, a méltányosság és a mértéktartás jellemez. Beszélt arról is, hogy ő pénzügyi befektető a lapnál, és célja a meglévő magas szintű szakmai munka folytatása.

Az RTL is beszállt az internetbe

Ősszel az RTL Klubot működtető M-RTL Zrt. 30 százalékos részesedést vásárolt a Central Digitális Média Kft.-ben. A Varga Zoltán online médiaérdekeltségeit összefogó céghez olyan, magas látogatottságú weboldalak tartoznak, mint a 24.hu, a Házipatika, az Nlcafe, a Startlap, vagy éppen a Vezess.hu. A cég látogatottság terén a három legnagyobb hazai szereplő közé tartozik, az online termékeikkel a netezők 66 százalékát elérik. A társaság 2015-ben az első, de még nem teljes üzleti évében 2,1 milliárd forint nettó árbevételt és 240 millió forint adózott eredményt ért el. A televízió részéről úgy nyilatkoztak, hogy a jövőben az eddigieknél is több digitális tartalom előállítását tervezik, ezért fontos számukra a Central Digitális Médiában való tulajdonszerzés.

Koncentrálódó tévés sales house-ok

Jelentős változásokat hozott 2016 a televíziós sales house-ok piacán. Az Atmediához került az MTVA, a TV2 Csoport, valamint a Story Tv csatornáinak reklámértékesítése. Mindezek mellett az R-Time-tól elhalászták az AXN-t, az R-Time pedig az Atmediától hozta el a Viacom csatornáit. Utóbbival azóta olyannyira egymásra találtak, hogy az RTL Spike-ot már együttműködve indították el. Ezen a téren a piaci mozgolódások továbbra sem álltak le, ugyanis jövőre az R-Time-hoz kerül az AMC Networks kilenc csatornája. Az Atmedia pedig a Dicovery, a TLC és az ID Xtra csatorna reklámértékesítését szerezte meg a konkurenstől. Az érdemi nézettségű tévéadók közül már csak az ATV és a Hír Tv intézi házon belül a reklámértékesítését.

Mészáros Lőrinc vett magának egy tévét

Bár Felcsút polgármesterét egyesek a Mediaworks mögött álló Opimus Press Zrt.-vel is kapcsolatba hozzák, hivatalosan „csak egy” televízió tartozik a médiapiaci érdekeltségei közé. Széles Gábor december első napján jelentette be, hogy megállapodott Mészáros Lőrinccel az Echo Tv eladásáról.

A televízió értékesítése nem volt váratlan, mert korábban Széles a saját lapjának, a Magyar Hírlapnak adott interjúban beszélt erről a tervéről. A nagyvállalkozó bevallása szerint 2004 és 2010 között évi 700 millió forintot költött a csatornára. Viszont most az Echo Tv eszközparkja modernizálásra szorul, amelynek a költségét további 600-800 millió forintra taksálta, erre viszont már nem szeretett volna költeni. Széles a Magyar Hírlapot továbbra is megtartja.

Össztűz a plakátpiacra

Városképvédelmi okokra hivatkozva alakították volna át gyökeresen a közterületi piacot egy ősszel nyilvánosságra került törvénytervezet szerint. Ennek értelmében 2017-ben minden köz-, illetve magánterületen lévő óriásplakátot le kellene szerelni. Ezután pedig az önkormányzatok dönthetnék el, hogy melyik cég mennyi eszközt telepíthet az adott településen, de csak a jelenleginél kisebb méretű plakátokra adhatnának engedélyt. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a közterületi piac szereplőinek többsége is tiltakozott ez ellen, s konzultációt kezdeményeztek a jogalkotóval. Egy decemberi törvényjavaslatban viszont szerepel egy másik újdonság, amellyel 2018-tól jelentősen megadóztatnák a közterületi eszközök tulajdonosait. Az új adót az önkormányzatok vethetnék ki, és az MRSZ kalkulációja szerint évi 4-6 milliárd forintos extra adóterhet jelentene a piaci szereplőknek. Egyébként mindkét javaslat kapcsán felmerült, hogy a fő célpontot a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó közterületi cégek jelentik.

Spéder eladta a Portfóliót

Október végén a Spéder Zoltán tulajdonában lévő Közép-európai Média és Kiadó (CEMP) Zrt. értékesítette a Net Média Zrt.-t. Az új tulajdonosok közé tartozik Bán Zoltán, a cég eddigi vezérigazgatója, Balogh Gabriella, a CEMP csoport egyik korábbi kulcsembere, valamint Lantos Csaba, aki egy időben a Heti Válasz tulajdonosa volt. A névadó üzleti hírsite mellett a Net Médiához tartozik a Pénzcentrum.hu, valamint az Agrárszektor.hu, de fő bevételi forrásuknak a konferenciaszervezés, valamint az üzleti szolgáltatások számítanak. A Net Média a legutolsó üzleti évét több mint egymilliárd forintos árbevétellel és bő 200 millió forintos profittal zárta. A médiapiacon régóta terjedő pletykák szerint Spéder előbb-utóbb további médiaérdekeltségeitől, közte az Indextől is megválhat.

Arról, hogy mi történt még a hazai médiapiacon 2016-ban a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashat bővebben.


Heszler Róbert

keresőszavak:

Oldal tetejére

KOS Plusz

Tanárok javítják a puskát

Nincs tankönyv. Pontosabban nincs egyetlen egy, igazi tankönyv (De azért Harléé, Wisingeré, Horváté, Bedőé, sportosoknak Gallové nagyon ajánlott!). De tanulhatsz saját jegyzeteidből is. Másokéból is. Sőt, az iskola arra is vállalkozik, hogy a saját puskádat (vagy másét, ami csak véletlenül hozzád került…) átnézi, kijavítja, még mielőtt rögzülne benned.
Például ez (az elmúlt évek csúcsbakija): a vezető operatőr autóvezetés közben operál”…

Van viszont kötelező, ajánlott és „ha jókat akarsz olvasni…”  fejezetekből álló olvasmányjegyzék.
Vannak sokszorosított (természetesen ingyenes) jegyzetek, a közös fachokban.
S vannak Prezi- és Powerpoint-diasorok, tanári jegyzetlapok, amelyeket neten megküldünk.

PRE - KOS
SZAVAZÁS
Kit látnál a legszívesebben a Kovácsi László Médiadíj ünnepélyes átadásán a KOS-ban? Ki legyen a műsorvezető, interjúkészítő október 28-án, vasárnap 10 órától?
 
Keresés