Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Furcsa egy év volt

2016 a magyar médiában

Nincs már országos kereskedelmi rádió, bezárták a Népszabadságot, célkeresztbe került a plakátpiac, Mészáros Lőrinc és Schmidt Mária bevásárolt.
MarketingEsMedia2A Marketing&Media magazin összegyűjtötte az idei év legérdekesebb történéseit a hazai médiában.
Hogy milyen volt 2016? Annyi biztosan elmondható, hogy mozgalmas és egyben furcsa egy év volt ez.

kostozsdeKapcsolódó tőzsdefeladat ITT!

TV2-s csatornaözön

A májusi Media Hungary konferencián jelentette be a TV2 Csoport, hogy az idén csatornaoffenzívába kezd. Ennek keretében az év végéig tíz fölé nőtt a TV2-érdekeltségű tévéadók száma. A meglévő márkák közül a TV2-t, a SuperTV2-t és a Fem 3-at megtartották, s bevezették a piacra a Chili, az Izaura, a Humor+, a Kiwi, a Mozi+, a Prime, a Spíler és a Zenebutik nevű csatornát. Ezzel szinte minden fontosabb televíziós tematikát lefedtek, de nem zárták ki, hogy 2017-ben újabb adókat indítanak. A nagyra nőtt portfólióban a TV2 után a legjobb nézettséget a jelentős műsorfejlesztésen átesett SuperTV2 produkálja, majd a Mozi+ és a Prime következik a sorban. A teljes TV2 Csoport heti közönségaránya 20 százalék körül alakul.

Megszűnt a Népszabadság

Az idei év „ezt nem hittük volna” eseménye volt a Népszabadság október 8-i megszüntetése. A közel 60 éves múltra visszatekintő lapot a szerkesztőség számára is váratlan módon, egyik napról a másikra zárta be a Mediaworks kiadó, ezzel párhuzamosan pedig elérhetetlenné tették a weboldalukat – s így archívumukat –, a Nol.hu-t is. A kiadó ennek kapcsán a napilap elmúlt években felhalmozott veszteségeire hivatkozott. A pletykák ugyanakkor már október 8-án arról szóltak, hogy a leendő új tulajdonos kérésére végezte el a „piszkos munkát” az akkor még Heinrich Pecina érdekeltségébe tartozó kiadó. A legutolsó, III. negyedéves Matesz-gyorsjelentés szerint a Népszabadságból napi 37 ezer példányt tudtak eladni, az előfizetőik száma 30 ezer körül volt. Ezzel is legnagyobb példányszámban értékesített politikai napilapnak bizonyult. A Népszabadság megszüntetése láthatóan a döntés végrehajtóinak is ciki volt, úgy vándorolt a vezérigazgatói poszt, mint a meleg pite. Október 7-én a Mediaworks aktuális vezérigazgatója, Rónai Balázs lemondott, az utódja szombaton és vasárnap Katona Viktor volt, de hétfőre megrendült az egészségi állapota és lemondott, majd két hétre Door Tamás vette át a cég irányítását.

Class FM: vége!

November 20-a óta nincs országos kereskedelmi rádió. A Neo FM 2012-es megszűnése óta egyedüli országos adóként működött a Class FM, amely évi hárommilliárd forintos reklámbevételt ért el, a hallgatottsága pedig egyes hónapokban megközelítette a napi hárommilliót.

A Class FM-et működtető Advenio Zrt. az idén tavaszig Simicska Lajos érdekeltségébe tartozott, de a nagyvállalkozó ekkor eladta a céget a Sláger Rádió Zrt.-nek, amely Michael McNutt többségi és Jürg Marquard kisebbségi tulajdona. A rádió elvileg öt évvel meghosszabbíthatta volna a jogosultságát, de a Médiatanács ehhez nem járult hozzá a Class FM által az elmúlt években elkövetett szabálysértésekre hivatkozva. A Médiatanács teljesen új pályázatot írna ki, ez azonban egyelőre csúszik, ugyanis az Advenio bíróságon támadta meg a döntést. A Class egyelőre online rádióként működik tovább.

Schmidt Máriáé a Figyelő

Miután a hitelezőkkel kötött egyezséggel véget ért a MediaCity Kft. felszámolási eljárása, december elején eladták a Figyelő című hetilapot. A Figyelő új kiadója a K4A Kft. lett, amely a Pió-21 Kft.-n keresztül Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatójának az érdekeltsége. Schmidt a cég ügyvezetőjének a vejét, Berecz Kristófot nevezte ki. A főigazgató az újsággal kapcsolatos terveiről úgy nyilatkozott, hogy a Figyelőből olyan újságot szeretne faragni, amit a minőség, a méltányosság és a mértéktartás jellemez. Beszélt arról is, hogy ő pénzügyi befektető a lapnál, és célja a meglévő magas szintű szakmai munka folytatása.

Az RTL is beszállt az internetbe

Ősszel az RTL Klubot működtető M-RTL Zrt. 30 százalékos részesedést vásárolt a Central Digitális Média Kft.-ben. A Varga Zoltán online médiaérdekeltségeit összefogó céghez olyan, magas látogatottságú weboldalak tartoznak, mint a 24.hu, a Házipatika, az Nlcafe, a Startlap, vagy éppen a Vezess.hu. A cég látogatottság terén a három legnagyobb hazai szereplő közé tartozik, az online termékeikkel a netezők 66 százalékát elérik. A társaság 2015-ben az első, de még nem teljes üzleti évében 2,1 milliárd forint nettó árbevételt és 240 millió forint adózott eredményt ért el. A televízió részéről úgy nyilatkoztak, hogy a jövőben az eddigieknél is több digitális tartalom előállítását tervezik, ezért fontos számukra a Central Digitális Médiában való tulajdonszerzés.

Koncentrálódó tévés sales house-ok

Jelentős változásokat hozott 2016 a televíziós sales house-ok piacán. Az Atmediához került az MTVA, a TV2 Csoport, valamint a Story Tv csatornáinak reklámértékesítése. Mindezek mellett az R-Time-tól elhalászták az AXN-t, az R-Time pedig az Atmediától hozta el a Viacom csatornáit. Utóbbival azóta olyannyira egymásra találtak, hogy az RTL Spike-ot már együttműködve indították el. Ezen a téren a piaci mozgolódások továbbra sem álltak le, ugyanis jövőre az R-Time-hoz kerül az AMC Networks kilenc csatornája. Az Atmedia pedig a Dicovery, a TLC és az ID Xtra csatorna reklámértékesítését szerezte meg a konkurenstől. Az érdemi nézettségű tévéadók közül már csak az ATV és a Hír Tv intézi házon belül a reklámértékesítését.

Mészáros Lőrinc vett magának egy tévét

Bár Felcsút polgármesterét egyesek a Mediaworks mögött álló Opimus Press Zrt.-vel is kapcsolatba hozzák, hivatalosan „csak egy” televízió tartozik a médiapiaci érdekeltségei közé. Széles Gábor december első napján jelentette be, hogy megállapodott Mészáros Lőrinccel az Echo Tv eladásáról.

A televízió értékesítése nem volt váratlan, mert korábban Széles a saját lapjának, a Magyar Hírlapnak adott interjúban beszélt erről a tervéről. A nagyvállalkozó bevallása szerint 2004 és 2010 között évi 700 millió forintot költött a csatornára. Viszont most az Echo Tv eszközparkja modernizálásra szorul, amelynek a költségét további 600-800 millió forintra taksálta, erre viszont már nem szeretett volna költeni. Széles a Magyar Hírlapot továbbra is megtartja.

Össztűz a plakátpiacra

Városképvédelmi okokra hivatkozva alakították volna át gyökeresen a közterületi piacot egy ősszel nyilvánosságra került törvénytervezet szerint. Ennek értelmében 2017-ben minden köz-, illetve magánterületen lévő óriásplakátot le kellene szerelni. Ezután pedig az önkormányzatok dönthetnék el, hogy melyik cég mennyi eszközt telepíthet az adott településen, de csak a jelenleginél kisebb méretű plakátokra adhatnának engedélyt. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a közterületi piac szereplőinek többsége is tiltakozott ez ellen, s konzultációt kezdeményeztek a jogalkotóval. Egy decemberi törvényjavaslatban viszont szerepel egy másik újdonság, amellyel 2018-tól jelentősen megadóztatnák a közterületi eszközök tulajdonosait. Az új adót az önkormányzatok vethetnék ki, és az MRSZ kalkulációja szerint évi 4-6 milliárd forintos extra adóterhet jelentene a piaci szereplőknek. Egyébként mindkét javaslat kapcsán felmerült, hogy a fő célpontot a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó közterületi cégek jelentik.

Spéder eladta a Portfóliót

Október végén a Spéder Zoltán tulajdonában lévő Közép-európai Média és Kiadó (CEMP) Zrt. értékesítette a Net Média Zrt.-t. Az új tulajdonosok közé tartozik Bán Zoltán, a cég eddigi vezérigazgatója, Balogh Gabriella, a CEMP csoport egyik korábbi kulcsembere, valamint Lantos Csaba, aki egy időben a Heti Válasz tulajdonosa volt. A névadó üzleti hírsite mellett a Net Médiához tartozik a Pénzcentrum.hu, valamint az Agrárszektor.hu, de fő bevételi forrásuknak a konferenciaszervezés, valamint az üzleti szolgáltatások számítanak. A Net Média a legutolsó üzleti évét több mint egymilliárd forintos árbevétellel és bő 200 millió forintos profittal zárta. A médiapiacon régóta terjedő pletykák szerint Spéder előbb-utóbb további médiaérdekeltségeitől, közte az Indextől is megválhat.

Arról, hogy mi történt még a hazai médiapiacon 2016-ban a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashat bővebben.


Heszler Róbert

keresőszavak:

Oldal tetejére

KOS Plusz

A KOS (egyik) igazi varázsa a személyes találkozás a médiasztárokkal

Arról nem is beszélve, amikor „késve” kezdődött a 12.00-ra kiírt előadás, mert a hallgatóknak „meg kellett” nézniük a déli Tv-híradót, amelynek műsorvezetője aztán tíz perccel később, talpig sminkben, 12.15-kor már ott állt „élőben”, az imént még megcsodált ruhában a tanteremben és elkezdte az előadását.
Az „aktuális sztárok” aztán igazán azt tanítják, ami épp a legfrissebb tudnivaló a médiáról!

PRE - KOS
Keresés