Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Kerek István (KOS-55.) jelenlegi hallgatónk cikke a Népszavában

Pikareszk és recenzió

KerekIstvan55ffKerek István (KOS-55.) – félévi ösztöndíjasaink egyike – már országos napilapban publikál: a Népszavában jelent meg 2018 februárjában A Viszkis című könyvről írt recenziója.
A lap kulturális rovatának vezetője a KOS tanára, Csepelyi Adrienn.

KerekIstvan55Cikk.NepszavaViszkis2018.01

NepszavaUjsagImage2017vagvaKerek István írása a Népszavának

Huszadik századi pikareszk

A XVI. századi Spanyolországban kialakult pikareszk regény műfaja gyorsan a kor egyik kedvencévé vált. A nép ugyanis nagyon könnyen tudott azonosulni a regények főhősével, a többnyire szegény csavargóval vagy bűnözővel, aki rafináltságát kihasználva próbál boldogulni. Az ok egyszerű: a főhős közülük való. Az első ilyen alakokat csakis saját érdekük motiválja, később jelennek meg azok, akik már a népet szolgálják törvényen kívüli tetteikkel. A világirodalom legismertebbje Robin Hood, de a magyaroknak is megvan a saját pikarójuk: Rózsa Sándor. A XX. század végén ebbe a társaságba került bele Ambrus Attila, A Viszkis is.

A szerző, Julian Rubinstein nem szeretne állást foglalni, hogy Attila a nép hőse-e, ennek eldöntését az olvasóra bízza. Elénk tárja viszont a nép minden tettét, amivel az a hatalommal szembeszegülő és a rendőrséggel játszadozó Viszkis előtt tiszteleg. Ennek ellenpólusaként visszatérő motívum az, hogy Attila végig bűnözőként gondol magára.

Részletes képet kapunk a magyarországi rendszerváltás és a kilencvenes évek világáról. A szöveg párhuzamos szerkesztettsége miatt egy krimiben érezhetjük magunkat, ahol egyszerre látunk bele mindkét fél fejébe. A rablóéba, aki kiszakadva a romániai elnyomásból, a számára új világban próbálja megtalálni a helyét, bizonyítani édesapjának és saját magának egyaránt, hogy mégsem egy senki, ahogyan azt ő korábban meg is mondta neki. És a rendőrségébe, akik megpróbálják kézre keríteni.

Az egész történeten átível ez a bizonyítási vágy, minden tettét ennek rendeli alá és emiatt képtelen szabadulni bűnöző énjétől. Amikor megtalálná a kiutat a normális élet felé, akkor a kaszinók és kocsmák közege mindig visszarántja az egyetlen világba, ahol nevet tud szerezni magának: ez számára a bűnözés és a rablás.

KOS Plusz

Számüzzük a kameralázat!

Visszatérő feladat: mutasd be kedvenc tárgyadat a kamera előtt! Az igazi cél persze a beszélő „megnyugtatása": a kezében tartott tárgy csak segít „megnyílni”, elfelejtetni a körülötte lévő kamerákat, lámpákat, monitorokat; leküzdeni a lámpalázat.

Hoztak már karikagyűrűt és kutyát, marsallbotot és szteppcipőt, Barbie-babát és bibliát, Fradi-sálat és rózsaszínpárducos melltartót, mobiltelefont és irodaszéket. A csúcs: Vadon János (KOS-13., azóta ismert tévés és rádiós szereplő) nyulai. Ráadásul a nézőknek kellett kitalálni, a fülüknél  fogva lógatott szegény párák közül melyik a preparált (kitömött) és melyik a szintén mozdulatlan, de élő. 

A KOS-módszer a stúdiódrukk ellen nála is bejött. „Nyusziból″ médiaoroszlán lett.

PRE - KOS
Keresés