Get Adobe Flash player
Komlósi Oktatási Stúdió, a mindig megújuló médiaiskola
Tanáraink 1990 –

Kötelező könnyedség

Fricskázza meg bírálóját!

LiraiCikkBeszéd–értékelés–reklamáció–viszontválasz (2x).
Ez is a KOS.
Vitatkozhatsz is a tanárokkal.
Illusztrációként egy levélváltás egy reklamáló hallgató és az iskola-igazgató között, amihez még az értékelő tanár is csatlakozott.

To: KomlosiG
Subject: beszéd értékelés

Kedves Gábor, 

most olvastam el a beszédem értékelését. Fehér Márta szerint minősíthetetlen.

Hogy teljesítsem a hétvégén a beszéd előadási gyakorlatot, ha eleve minősíthetetlennek értékelték az írásomat? 

Adjam elő a főiskolai retorika órára készített beszédet, amit Aczél Petra javított 5 évvel ezelőtt?

Üdv:
XY 


Kedves Y!

Ez a munkája tényleg nem sikerült.

Gazdag érvanyagot hordott össze, jók az idézetek, de két apró (?) szempont elkerülte a figyelmét, ezért eleve nem számíthatott sikerre:

  • akkora és annyi az időbukfenc benne (a rómaiak korától napjainkig), hogy eleve kizárt, hogy mindenkihez szóljon, hogy egységes legyen a stílusa, nyelvezete, érvrendszere;
    meg mit is kezdene mondjuk egy ókori polgár Kennedyvel?!
  • maga klasszikus beszédet írt, fennköltet és elméletit, filozófiait és akadémikusat (mondhatnám: öncélú karácsonyfát díszített), miközben mi – mivel a mindennapi, azazhogy a mai médiát tanítjuk, ami, mint tudjuk, nem egy elvont ízé, hanem egy kézzelfogható ma esti mütyür – konkrét, rámenős, mai retorikai fogásokkal ható, napjaink érvvilágával szájaló, körbekerítős, legyőzős, képszerűen láttató, könnyen (?) előadható szöveget vártunk (nem fenyőfából faragott, letisztított beszéddárdát).

Ne feledje, a ma idolja a jó debattőr, nem pedig a ’szellemi szárnyaló’ (Periklész), még ha előbbi olykor él is utóbbi eszközeivel. Ha össze akar zavarni, vagy elterelni valamiről a figyelmet….

Mi a megoldás?
Arisztotelész azt mondta, „Az ember nem más, mint egy kétlábú, tollatlan állat”. Másnap nagy ellenfele, Diegenész megjelent egy lekopaszított csirkével: „Íme az ember”.

Hát maga is tegyen így! Kopaszítsa le az írását, tegye igazi „használati tárggyá”, s ezzel egyszersmind finoman-uriasan (csakis úgy!) fricskázza meg bírálóját, mint ahogy Arisztotelészt is próbálták.

Magyarán: bizonyítsa be, hogy tud egy mai, sodró, lendületes, meggyőző, világos, egyszerű (ha nem is az 5 évesekhez szóló…) beszédet írni. (Az eredeti témáról vagy másról.)

Küldje egyből nekem!

Jó munkát, üdv:
kg

U. I.

Aczél Petrát üdvözlöm – adja át, ha találkozik vele.
Legutóbb Balatonalmádiban hallottam, nagyszerű volt. Tudja mi volt az előadása címe? „Kötelező könnyedség” – keressen rá a neten, megérheti.

G.


Kedves Y, Kedves Gábor!

Szívesen segítek, ha holnap délig elkészül az új beszéd.

Bocs, de továbbra sem javaslom, hogy megmaradjon a téma. Nagyon nehéz közhelyeken kívül mást, érdekeset, egyedit, mozgosító hatású gondolatokat közölni róla.

Y!

Javaslat: a/ plágium, b/ Május 1. c/ új KRESZ-bírságok d/ Elhunyt Zádor Ervin olimpiai bajnok vízilabdázó, vs. incidens történt a bajnoki döntő után. 

Üdv, Fehér Márta

KOS Plusz

Számüzzük a kameralázat!

Visszatérő feladat: mutasd be kedvenc tárgyadat a kamera előtt! Az igazi cél persze a beszélő „megnyugtatása": a kezében tartott tárgy csak segít „megnyílni”, elfelejtetni a körülötte lévő kamerákat, lámpákat, monitorokat; leküzdeni a lámpalázat.

Hoztak már karikagyűrűt és kutyát, marsallbotot és szteppcipőt, Barbie-babát és bibliát, Fradi-sálat és rózsaszínpárducos melltartót, mobiltelefont és irodaszéket. A csúcs: Vadon János (KOS-13., azóta ismert tévés és rádiós szereplő) nyulai. Ráadásul a nézőknek kellett kitalálni, a fülüknél  fogva lógatott szegény párák közül melyik a preparált (kitömött) és melyik a szintén mozdulatlan, de élő. 

A KOS-módszer a stúdiódrukk ellen nála is bejött. „Nyusziból″ médiaoroszlán lett.

PRE - KOS
Keresés